Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Parametry modelu

      Tak tohle je oblast asi stejně důležitá jako pevnost. Není tak složitá, ale aby model dobře létal, byl snadno ovladatelný, je nutné se těmito doporučeními řídit. Začneme tabulkou poměrů základních rozměrových veličin. Potom se pokusím jednotlivé kategorie vysvětlit. Stále si myslím, že když pochopíte logiku, bude pro vás snadnější mít ty věci na paměti. Samozřejmě opět připomínám, že pokud se rozhodneme postavit přesnou maketu letounu nemůžeme si dovolit luxus rozměrových poměrů kvůli snadné ovladatelnosti. Máme prostě profil i rozměr dán, takže horší létavost modelu budeme muset kompenzovat jinak.

Slíbená VlaštovkaRisik

     Ještě malá poznámka, pokud není výslovně napsáno jinak, jsou hodnoty vztaženy ke křídlu - Křídlo je základní veličina každého letadla, tedy od ně se většina rozměrů odvíjí.

kategoriepoznámka
větroň
1:1
víceplošné
samokřídlo

Ještě malá poznámka k funkci výškovky. Je pro letadlo tím samým co pro šíp či raketu stabilizátor. To je její základní funkce. Pro zjednodušení lze říct že ve spojení se správnou polohou těžiště vytváří aerodynamický odpor který má za následek zvýšení podélné stability letounu. Většinou je konstruována jako rovná deska, či se souměrným profilem. Výjimkou jsou termické větroně, kde je často její aerodynamický odpor kompenzován nosným profilem, avšak umístěným opačně než na křídle (vyklenutější stranou dolů) Díky tomu sice dost podstatně naroste dolet takového modelu, jenomže výpočet správné hodnoty vztlaku pro takový letoun je velice náročný, takže pokud to jenom trošku jde, vyhněme se mu. Pro rekreační zalétání je rovná deska dostačující.

Větroň

Pohybuje se poměrně pomalu a pro "výrobu vztlaku" využívá své vlastní hmotnosti. S ohledem na tuto základní vlastnost je pro efektivní činnost výškovky vhodné, když je raději štíhlejší, o co největším rozpětí. V malých rychlostech je její aerodynamický odpor účinnější než když bude krátká s velkou hloubkou. Navíc štíhlá výškovka nikdy nebude tolik náchylná na různá "fouknutí" či vzdušné proudy. Nakonec i křídlo u větroně konstruujeme co nejštíhlejší s co největším rozpětím. Zatím jsem nehovořil o směrovce, ale i ta by s ohledem na malou rychlost měla mít odpovídající plochu a měla by být raději vyšší a štíhlejší.

Motorový rekreační (či školní) model

By měl být především stabilní. Někdo se vám pokusí namluvit, že školní model musí být hornoplošník na vztlakovém profilu, není to pravda. Vzhledem k poměru výkonu a hmotnosti se i dolnoplošník se souměrným profilem může chovat velice stabilně a plachtit téměř jako motorový větroň, jen je to potřeba v konstrukci zohlednit. Tedy školní či rekreační model by měl být lehký, přitom dostatečně robustní, s optimálním výkonem motoru. Dobře ovladatelný, ne však přehnaně citlivý. Tolik definice. Jak na realitu? Takže šetříme hmotností ale ne na úkor pevnosti. Těžiště posunujeme vždy dopředu, před vypočítanou hodnotu ( o nějakých 4 až 5mm). Plochy křidélek, výškovky i směrovky volíme na spodní hranici rozsahu. Jak elektromotor, tak spalovací motor podle předpokládané hmotnosti - klidně se koukněme na internet, u každého motoru jsou doporučené hodnoty jako je napájení-palivo, vrtule a hlavně v jakém rozsahu hmotnosti modelu by měl být použit. Pokud si s tím nevíte úplně rady, není ostudou kouknout se na profesionální stavebnice a podle rozměru a hmotnosti vašeho modelu zjistit, jakou pohonnou jednotou osazuje takový model přímo výrobce.

Motorový akrobat

U této kategorie nám nezbývá nic jiného, než použít souměrný profil křídla. Polohu reálného těžiště volíme totožnou s vypočítanou. Rozpětí by nemělo překročit celkovou délku modelu. Plocha křídla i výškovky co největší, proto volíme poměrně velkou hloubku jak křídla, tak výškovky. I řídící plochy co největší a také výkon motoru na horní hranici.

Víceplošné

Aerodynamika dvouplošníku (popřípadě trojplošníku) je poněkud zvláštní. stačí jim malá vzletová rychlost a poměrně malý výkon motoru. Proto se převážně jako skutečná letadla vyráběla v dobách, kdy motory byly těžké, nevýkonné. Kdy se startovalo z travnatých luk a nebyly konstruktérům k dispozici lehké a pevné materiály jako dnes. Proč tomu tak vlastně je? Může za to nosná plocha, která je opravdu obrovská. Je tak veliká, že překračuje pouhý součet obou nosných ploch. Možná mi teď někdo z vás chce namítnout, že to není možné. Jak by mohla být nosná plocha dvouplošníku větší než je součet ploch obou křídel, a vztlak tedy vyšší než se rovná součtu vztlakových sil obou křídel? Budu souhlasit s tím tvrzením že ani jedna z hodnot nemůže být vyšší než je součet všech jednotlivých složek. Potom tedy tu musí být něco, s čím jste nepočítali. No a to "něco" lze rozdělit do dvou podsložek.

  1. Stlačení vzduchu mezi křídly.
  2. obtékání obou křídel jako jednoho profilu.

Stlačení vzduchu mezi křídly.

Díky určité vzdálenosti druhého křídla a úhlu náběhu křídel (někdy se konstruuje úmyslně tak, že spodní křídlo má úhel náběhu 1,5° a horní 2,5° aby bylo stlačení efektivnější) nedochází k plynulému rozptýlení nižšího tlaku nad křídlem. Štěrbina mezi křídly funguje jako tryska, takže pod horním křídlem je vlastně vyšší tlak, než by měl reálně být. To je první část našeho nárůstu vztlaku.

Obtékání obou křídel jako jednoho profilu.

Z nárůstem vzdálenosti proudnice od plochy křídla dochází k jejich spojení a obě křídla začnou navíc vytvářet vztlak, jako jedno (třetí) křídlo navíc. Ano, je to v takové vzdálenosti a v takových rychlostech že to není oblast nijak extra zajímavá a nelze na ní úplně stavět, ale je tu rozhodně pomáhá.

Z toho všeho vyplývá, několik odlišností od jednoplošníků. Díky stlačování a usměrnění vzduchu mezi křídly většinou výškovka není umístěna v přirozeně proudícím místě. Její funkce je ovlivněná a to tak, že roste její účinnost. Takže dvouplošník bývá extrémně citlivý na výškovku. Tomu se dá částečně zabránit posunutím těžiště (a často i dost značně) dopředu.

Samokřídlo

To může být jak velká výhra, tak obrovský průser... Samokřídla mají velkou nosnou plochu, lze je konstrukčně vyrobit vysoce pevná a lehounká. Na druhou stranu díky své štíhlosti a absenci výškovky bývají podélně i příčně poněkud nestabilní. Ale faktem je, že určitě není třeba samokřídlo jako kategorii odsuzovat a nevěnovat se jí. Já sám je mám velice rád a hodně samokřídel jsem nakreslil i postavil. Dost na to, abych si troufl tvrdit, že lepší cvičný model si snad ani nelze představit. Jen musíme mít na paměti několik základních skutečností.

  1. Asi nejsložitější bývá určení šířky (rozpětí) ku délce. Teď je asi správný čas na konstatování, že nejlepším a nejstabilnějším samokřídlem je z A4-ky složená vlaštovka. Je to praxí ověřeno a jednou, když jsem se nudil, jsem ji z papíru složil, dovážil, zalétal, oměřil a zvětšil. Tvar křídla použil přesně jako rovnou desku bez vzepětí. Přidal trup čtvercového průřezu, do něj podvozek a pro rozměr 800mm rozpětí ku 850mm délky osadil metylovým motůrkem 3,5ccm. Nebylo to nijak krásné letadlo (můžete posoudit, foto přikládám) ale nic pohodovějšího jsem nikdy nepilotoval. Tedy velice laicky řečeno, neuděláte chybu když budete při návrhu postupovat tak, že si nakreslíte obrys "vlaštovky" v příslušných rozměrech a svoje křídlo vkreslíte do půdorysu toho vlaštovkového. Pokud budete chtít s poměrem stran přece jenom z nějakého důvodu hýbat, můžete. Čím větší bude mít křídlo hloubku vůči rozpětí tím bude získávat větší rychlost a podélnou stabilitu na úkor příčné a naopak. Jednou jsem si na zimu slepil takové "bouchadlo" z desky 5mm silného extrudovaného polystyrenu kde hloubka byla cca o 10% větší než rozpětí. To s ostrým úhlem náběžné strany vytvořilo akrobata, který téměř neměl konkurenci. Bylo efektní jej při výkrutu roztočit takřka rychlostí ventilátoru... Ale pilotáž byla velice náročná na pozornost.
  2. Pokud to je jen trochu možné, nekomplikujeme si vývoj samokřídla nosným profilem. Buď použijeme "rovnou desku" nebo souměrný profil. Alespoň než získáme zkušenosti . Přetlak pod křídlem a podtlak nad ním, spolu s úhlem náběhu křídla nám do konstrukce vnese takřka nemožnost konstrukce stabilního a ovladatelného modelu. Intenzívní obtékání na takové ploše křídla probíhá často ještě v takové vzdálenosti, že směrovka nemá pro stabilizaci žádný vliv. Celý model potom na proudnicích doslova "plave" podobně jako člun bez kýlu. Je naopak vhodné na konce křídel umístit pomocné stabilizátory. Ušetří nám to hodně problémů. Jeden svůj model jsem "rozmázl" po louce hned při záletu a to jenom proto, že se mi k tvaru pomocné stabilizační plošky na konce křídel nelíbily. Za určité rychlosti se ve vzduchu model rozplaval až se stal neovladatelným a při snížení rychlosti se po větru dostal pod pádovou rychlost. Dnes už pomocné stabilizátory má a létá jedna báseň. Pro řízení se používá mix kanálu výškovky s křidélky. Jak jej nejlíp nastavit a seřídit se dočtete v návodu ke své RC soupravě.

Kachna

Jen pro pořádek ještě uvedu jednu kategorii letadel. Takový letoun má vlastně přehozenu výškovku s křídlem. Tedy po směru letu je nejprve výškovka a potom až křídlo. Nedoporučuji se do konstrukce pouštět bez praxe a určitého stupně vědomostí. Pokud budete chtít, mohu se tomuto uspořádání dále věnovat, ale teď to rozhodně není na místě.

Autor: Richard Schotz | neděle 15.12.2013 8:45 | karma článku: 11,53 | přečteno: 1407x
  • Další články autora

Richard Schotz

Modifikace základního profilu

V dnešní lekci si nakreslíme modifikace základního profilu. Budou to velice jednoduché úpravy, ale výsledek bude stát za to. Stvoříme další tři profily, které můžeme bez jakékoliv úpravy použít od házedla, přes rekreačního větroně, motorového cvičného modelu, polomakety či modelu k nácviku akrobacie až po náročný termický větroň. Zatím záměrně vynechávám postup pro konstrukci souměrného profilu, protže si myslím, že na plnokrevného akrobata je zatím dost času. Takže s chutí do toho a půl je - však to znáte.

25.1.2014 v 12:30 | Karma: 8,18 | Přečteno: 292x | Diskuse| Hobby

Richard Schotz

Konstrukce profilu II.

Nyní opět ekvidistantou dopracujeme "síť". Tedy spodní vodorovnou čáru "odskočíme jedenkrát 5mm, podruhé 10mm a potřetí 15mm. První svislou čáru (zleva) odskočíme o 5mm.

20.1.2014 v 19:10 | Karma: 6,67 | Přečteno: 293x | Diskuse| Hobby

Richard Schotz

Konstrukce profilu I.

Otevřeme v programu "ProgeCad" náš uložený soubor "nastavení" a uložíme si jej pod názvem "Konstrukce profilu" Zkontrolujeme zda máme zapnuty všechny potřebné nástroje (E-snap; orto). V nastavení hladin zvolíme vrstvu "pomocná"

20.1.2014 v 16:02 | Karma: 5,48 | Přečteno: 313x | Diskuse| Hobby

Richard Schotz

Něco o vztlaku

Teď zkusím, (aby mozek příliš nezlenivěl) napsat něco o vztlaku a věcech s tím spojených. To by vám mohlo pomoci až se do toho svého letadla opravdu pustíte.

4.1.2014 v 15:55 | Karma: 11,36 | Přečteno: 1264x | Diskuse| Hobby

Richard Schotz

Hlavní ovládací prvky v Proge Cadu

Přesto, že můj letitý notebook už déle nesnesl mé uživatelské týrání a navždy mě opustil, spáchav sebevraždu dne 19.12.2013 a doma jiné PC nemám, dostal jsem se na chvilku do dílny a ve všem vánočním zmatku něco málo z nastavení CADu připravil. Potom rozepisuji další kapitolku o vztlaku a tak v kreslení profilu budeme pokračovat až po novém roce. Tedy až mi nastane normální pracovní režim a budu mít sice méně času, ale daleko lepší přístup k některému ze svých pracovních PC. Momentálně všechny popisy tvořím na sedmipalcovém tabletu PL. výroby s OS Android (včetně tohoto), za což si myslím zasloužím trochu tolerance. Předem za ní děkuji.

26.12.2013 v 9:40 | Karma: 5,50 | Přečteno: 211x | Diskuse| Hobby

Richard Schotz

Dokončení Cad nastavení

V první řadě chci napsat, že nesouhlasím s tvrzením, "2Dcad je historie a patří k valše a pluhu taženém voly" Není to pravda. Nikomu nic nevnucuji a hned v úvodu jsem psal, ať si to kdokoliv z vás klidě přeskočí. Jsem přesvědčen, že modelář otřebuje v první řadě kvalitní výkres, podle kterého potom staví. Cokoliv navíc je jenom bonus a nadstavba. Z klasického cadu (potažmo uváděného Proge Cadu) dostává pro tiskový výstup data ve tvaru, ve kterém jej studia zabývající se velkoplošným tiskem vytisknou. Tato studia nekupují drahé Cad programy, ale levné Wiewery, které jim pro tuto práci stačí. Z 3D programu vám asi odpovídající výkres nevytisknou (alespoň ne v ceně kolem 100,-kč) No a ještě také jsem přesvědčen, že to základní ve 2D cadu za pár hodin zvládne úplně každý. Ve 3D modelování už ne.... Takže podle libosti každého, buď pokračujete nebo překročte

19.12.2013 v 14:45 | Karma: 8,68 | Přečteno: 344x | Diskuse| Hobby

Richard Schotz

Kdy už začnu konečně kreslit to letadlo

No, přijde na to. Něco obecného je vždy potřeba. Ale snad jsem to zbytečně nenatahoval a neunavoval suchopárnými řečmi. Jenom na úvod - pokud pominu pravítko tužku a čtvrtku, víte čím vlastně kreslit? Teď to bude chviličku obtížné. Kdo se orientuje v "Cadových" produktech a ví o čem že asi tak bude řeč, nechť klidně přeskočí, následující odstavce jsou určené absolutním laikům, kteří dost možná ani netuší k čemu že je to pravítko a tužka, přes to by si chtěli práci s vlastním návrhem zkusit a relaxovat tak. Zbytek (ti zkušenější) nechť se prosím vrátí zpět u bodu "Jak jednoduše na konstrukci profilu křídla v Cadu"

18.12.2013 v 16:00 | Karma: 6,98 | Přečteno: 437x | Diskuse| Hobby

Richard Schotz

Řezání pěnového polystyrénu

Vybavení pro řezání nutně potřebujeme pro sendvičovou konstrukci modelů. Něco stojí, ale je to jednorázová investice a využití opravdu všestranné. Já osobně se kvůli ceně ostatního materiálu snažím téměř vše nařezat z polystyrénu a tenkou lehkou balsou jen potahovat. Klasická konstrukce je opravdu drahá.

17.12.2013 v 11:40 | Karma: 14,37 | Přečteno: 2424x | Diskuse| Hobby

Richard Schotz

Pevnost

Možná, když vezmete takový model, něco kolem jednoho metru rozpětí křídel, řeknete si, že je to jenom hračka. Ano, v podstatě je to tak, ale je to extrémně namáhaná hračka. A i na tom relativně malém modelu jsou místa, která jsou nebezpečná zdraví a životu. Na druhou stranu pokud to budete mít před očima stále, nikdy s žádným do vzduchu nepůjdete. Je dobré být opatrný, ale ne přehnaně úzkostlivý. Je potřebné hned na úvod říct, že není v mých silách naučit kohokoliv, kdo nemá za sebou vzdělání v oboru provést uspokojivý pevnostní výpočet. Laik by nikdy neodhadl, co za síly může vznikat na tak malém a křehce vypadajícím modelu. Dá se ta oblast nějak obejít? Samozřejmě. Jinak bych s tím přece nezačínal.

16.12.2013 v 17:40 | Karma: 7,80 | Přečteno: 464x | Diskuse| Hobby

Richard Schotz

Otázky a odpovědi

Nechci vám dát odpověď na to, nač se ptáte, alespoň ne v této fázi, ale chci vám zároveň z odpovědí podsunout ty dotazy, které shledávám jako důležité.... Zároveň se omlouvám. Měl jsem připraveny i obrázky, ale nedaří se mi je vložit. Narychlo teď upravím text a do dalšího příspěvku na sobě zapracuji a naučím se to...

3.12.2013 v 19:15 | Karma: 10,65 | Přečteno: 794x | Diskuse| Hobby

Richard Schotz

Několik pojmů na začátek

Nechci unavovat zbytečně teorií, ale pár základních věcí jako je názvosloví si na začátek upřesnit musíme. Ale i to se pokusím vysvětlit tak, abych nenudil a pokusím se výkladu ponechat klišé hry.

1.12.2013 v 18:26 | Karma: 6,96 | Přečteno: 421x | Diskuse| Hobby

Richard Schotz

Úvod

Uznávám, že možná nepřicházím z aktuálním tématem. V době, kdy Čínská stavebnice stojí méně než několik prkének balsy je to zřejmě pasé. Ale koukal jsem se tak čistě ze zájmu po konkurenci a říkal jsem si, že pokud bych čistě hypoteticky byl začínající modelář a neměl v životě to štěstí (či smůlu) že se jakž takž vezu v aerodynamice, pevnosti a podobných fyzikálních procesech, věru bych nevěděl kam jít pro rozum (Za předpokladu že bych toužil navrhnout a postavit létající rádiem řízený model letadla.)

1.12.2013 v 15:15 | Karma: 7,00 | Přečteno: 285x | Diskuse| Hobby

Richard Schotz

Skok až na onen svět.

Chodila sem už asi rok. Nejdřív tak dvakrát týdně, ale postupně ji to sem táhlo pořád víc. Ale proč? Nijak moc přece nečetla. Navíc si nemohla dovolit tu nic kupovat.

17.8.2013 v 8:00 | Karma: 8,27 | Přečteno: 323x | Diskuse| Ostatní

Richard Schotz

SCI-FI z parku

Letní povídka pro Víkend MF DNES...................................................................

9.8.2013 v 16:15 | Karma: 7,49 | Přečteno: 313x | Diskuse| Ostatní

Richard Schotz

Alespoň jednou v životě...

Letní povídka pro Víkend MF DNES........................................................................................................................

7.8.2013 v 17:00 | Karma: 10,74 | Přečteno: 344x | Diskuse| Ostatní

Richard Schotz

Poprava

Letní povídka pro Víkend MF DNES ................................................................................................................

28.7.2013 v 20:00 | Karma: 9,06 | Přečteno: 565x | Diskuse| Ostatní

Richard Schotz

Miluji nákupy

Škoda, že už minula doba "služebníčků" a "Pěkně-vítám" nebo "Pěkně-děkuji-pane". Doba, kdy obchodníkům záleželo na zákazníkovi a slušné pověsti. Nevolám po třicátých letech minulého století. Nejsem blázen. Tenkrát zuřila krize a tak málokdo chodil v elegantních oblecích šitých na míru. Hedvábná kravata byla vzácnost a dědila se po generacích podobně jako zlaté šperky. A co je hlavní, po těch letech třicátých přišla čtyřicátá a po životě v nich rozhodně netoužím. I když přiznám se, i sebezničující myšlenky, jaké lze válce snadno naplnit se v mé mysli vynořily. Ale nepředbíhejme...

20.7.2013 v 12:26 | Karma: 14,38 | Přečteno: 576x | Diskuse| Ostatní

Richard Schotz

Poznámky z pláže

"Být na pláži je prostě fajn!" Manželka konstatovala tu jednoduchou větu s takovou jistotou, že nebyl důvod jí nevěřit. A navíc, i do mě přece pralo sluníčko a barvilo mi ramena, záda, nohy i břicho do ruda. Na několik dní jsem se stal indiánem. A "co dělá indiánkdyž bison ho trkne? Ani okem nemrkne!" To jsem si opakoval, když mě záda začínala pálita nepomáhalo ani časté, opravdu časté pláchnutí v mořské vodě. Tady snad sluníčko opaluje i dorazem ode dna. Když se tak rozhlížím kolem sebe a vidím včechna ta děvčata a dámy, zakryté (v tom lepším případě) třemi kapesníčky, snažím se v mozku zapudit refrén oné indiánské odrhovačky. "Ženu si najde jinou, tělo jen ozdobí šrám! Bacily časem zhynou! To dělá indián..."

22.6.2013 v 14:00 | Karma: 9,27 | Přečteno: 453x | Diskuse| Ostatní

Richard Schotz

autonehoda

"Mám pro tebe překvapení, miláčku!" Pronesl. Eva sotva zvedla oči od časopisu, barevného a lesklého. Jeho stránky byly jako poskládané z barevných zrcátek.

5.6.2013 v 0:00 | Karma: 10,73 | Přečteno: 531x | Diskuse| Ostatní

Richard Schotz

MILUJE MUŽ VÍCE SVOU ŽENU NEBO SVOJE AUTO

Myslím, že rozhodně je to auto. Nemluví, neodmlouvá a nechá se bez vzpoury vést k vytčenénu cíli. Nevyčítá mu, že jej chtěl zabít, když už někdy prolítne kouskem obce 90km/hod namísto 50km rychlosti, anebo když zapomene že je na vedlejší a z boku se na něj řítí kamion a vypadá to, že srážka už je nevyhnutelná.

11.5.2013 v 19:20 | Karma: 8,45 | Přečteno: 394x | Diskuse| Ostatní
  • Počet článků 24
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 575x
Myslím(že), tedy jsem.

Seznam rubrik